U bent hier

Van Goghs Zonnebloemen onder de loep in wetenschappelijke publicatie

maandag 1 juli 2019 - 09:53

De geschilderde reconstructie van kunstenaar Charlotte Caspers van twee details van de Zonnebloemen, aan de hand van de resultaten van het wetenschappelijke onderzoek, om een indruk te geven van de kleuren zoals ze er oorspronkelijk uitzagen. Foto: Van Gogh Museum.

Op 21 juni vond het symposium ‘Van Gogh and the Sunflowers’ plaats, waarbij ook de wetenschappelijke publicatie over het onderzoek aan dit schilderij gepresenteerd is. De Zonnebloemen van Vincent van Gogh worden door velen gezien als iconen van de West-Europese kunst. Twee van deze meesterwerken – de eerste versie geschilderd in augustus 1888 (The National Gallery, Londen) en het schilderij uit januari 1889 (Van Gogh Museum, Amsterdam) – zijn uitgebreid onderzocht door een interdisciplinair, internationaal team van experts. Hieraan hebben ook verschillende onderzoekers van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed meegewerk (o.a. Muriel Geldof).

Van Gogh's Sunflowers Illuminated: Art Meets Science is een wetenschappelijke publicatie waarin ruim 30 auteurs, waaronder wetenschappers, restauratoren en kunsthistorici, de resultaten presenteren van dit jarenlange onderzoek met de nieuwste technieken naar deze twee Zonnebloemen. 

Daarnaast is ook de tentoonstelling Van Gogh en de Zonnebloemen geopend waarin het onderzoek wordt toegelicht. Op de tentoonstelling zijn onder meer twee reconstructies van delen van de Zonnebloemen te zien die zijn geschilderd door kunstenaar Charlotte Caspers. Zij heeft voor het schilderen van deze reconstructies gebruik gemaakt van verven die de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed eerder hebben gemaakt in het zg. Revigo-project. In dit project is geprobeerd Van Goghs Arles-palette zo goed mogelijk na te maken, gebaseerd op de 19de-eeuwse receptuur en de meest recente kennis van Van Goghs verven.

Voor de geschilderde reconstructie van de Zonnebloemen kwamen deze verven nu goed van pas. Eén reconstructie toont een benadering van de ‘oorspronkelijke’ kleuren van het werk, de tweede het effect van vuil en (de later aangebrachte) vernislagen. Deze reconstructies zijn gebaseerd op het wetenschappelijke onderzoek. 

Bestel hier de publicatie.

Video 

Reacties